O programu
Téma cirkulární ekonomiky je v rámci environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty vnímané jako hraniční. My v Pražském inovačním institutu ale vidíme jeho potenciál. Vnímáme je jako příležitost k „blízkým setkáním třetího druhu“, k synergické interakci dvou světů, k propojení univerza přírody, ekologie a ekosystémů s vesmírem umělé inteligence, inovací, nových technologií a materiálů. Tento přístup překonává vyčerpanou strategii Všechno špatně, zpátky na stromy! a generuje nové výzvy.
O programu
Cirkulární vzdělávání?
Téma cirkulární ekonomiky je v rámci environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty vnímané jako hraniční. My v Pražském inovačním institutu ale vidíme jeho potenciál. Vnímáme je jako příležitost k „blízkým setkáním třetího druhu“, k synergické interakci dvou světů, k propojení univerza přírody, ekologie a ekosystémů s vesmírem umělé inteligence, inovací, nových technologií a materiálů. Tento přístup překonává vyčerpanou strategii Všechno špatně, zpátky na stromy! a generuje nové výzvy.

Cesta k udržitelnějšímu modelu fungování

Stručná historie našeho programu je nabitá nápady, překvapivými řešeními i nadějemi na změnu, když pomáháme školám přecházet na udržitelnější model fungování. Pilotní verzi inicioval Pražský inovační institut na jaře 2022 v rámci projektu iKAP II – Inovace ve vzdělávání na 17 pražských školách. Od počátku jsme přitom spolupracovali s odborníky z menších neziskových organizací zaměřených na cirkulární témata ve třech oblastech – KOMPOSTOVÁNÍ, UZAVŘENÝ CYKLUS JÍDLA a REUSE.
Hlavní část programu tvoří ekologické výukové programy (v našem pojetí spíš interaktivní workshopy) pro žáky a jejich učitele, které obsahují prvky badatelsky orientovaného, vrstevnického a činnostního učení. V praxi aplikujeme jednoduchá, okamžitá a měřitelná řešení, která na první pohled přinášejí jenom drobné efekty. Zároveň už ale víme, že v dlouhodobém horizontu dokážou tyto efekty způsobovat i skutečné změny, které se promítají jak na praktické reálné úrovni fungování školy, tak i na úrovni myšlení a chování cílových skupin.
Inovovaná verze programu
Cirkulární školy – otevřená platforma pro podporu škol jako cirkulárních hubů
Na jaře 2024 jsme na pilotní verzi programu navázali projektem – Cirkulární školy – otevřená platforma pro podporu škol jako cirkulárních hubů podpořeným z prostředků SFŽP. Do práce jsme tentokrát zapojili 12 škol – šest „pokročilých“ a šest nováčků, devět z Prahy a tři ze Středočeského kraje.
Na základě evaluace pilotního programu se do návazného projektu propsalo několik změn:
- Školy si pro realizaci vybírají pouze jednu ze tří oblastí, aby se jí následně věnovaly více do hloubky. Program na školách pomáhají realizovat dva ambasadoři, kteří pracují s vybraným žákovským uskupením. Jejich společným úkolem do budoucna bude další šíření projektu v rámci celé školy.
- Celý projekt otevírá workshop Kompas Cirkulárních škol vytvořený designérským a inovačním studiem Pábení. Program propojuje základní informace o obecných principech cirkulární ekonomiky s malým cirkulárním skenem, který mapuje aktuální situaci na školách.
- Nově jsou školám k dispozici také webové stránky, který si právě prohlížíte, a čtyři metodiky zaměřené na jednotlivé oblasti projektu. Obsahují praktické návody, originální ilustrace i autentické fotografie. Jejich autory jsou naši lektoři, kteří pro prezentaci závažných a složitých témat zvolili netradiční formu časopisu. Pokud se chcete do projektu ponořit (rychle a naplno), doporučujeme je prolistovat!
A kromě těchto hmatatelných výstupů je tu to hlavní: Desítky workshopů, které se dějí přímo ve školách, třeba právě teď…
Evropský rozměr projektu
Circular Schools – Towards Circular Schools through Inclusive Education
Začátek roku 2024 patřil také zahájení programu Erasmus+ – Circular Schools – Towards Circular Schools through Inclusive Education. Pracuje na něm mezinárodní konsorcium: Česko zastupuje tým Pražského inovačního institutu a Institut INPRO, Slovensko sociální podnik Živá záhrada, Itálii palermská organizace CEIPES a Portugalsko amadorská AINOVA. V rámci projektu vzniká kolekce 28 příkladů dobré praxe přinášející ukázky cirkulárního vzdělávání z jednotlivých zemí a sada 24 výukových programů pro učitele a žáky. Tyto výstupy budou součástí nové interaktivní webové platformy, která školám umožní pustit se do cirkulárního vzdělávání samostatně.
Zalistujte v naší metodice
Oběžník č. 1, téma: Projekt cirkulární školy
metodika pro učitele a aktivity pro žáky základní školy
V prvním sešitě se ukrývá šém k celému projektu. Najdete tu jeho představení, obecný úvod do cirkularity a také postup, jak díky cirkulárnímu skenu proměnit školu v udržitelnou. Pokud uvítáte stručný manuál, jakými metodami s jednotlivými rubrikami „časopisu“ pracovat, nepřehlédněte text Může být i metodika cirkulární?!
Náš tým
Odolnost a tah na branku, kterými se náš tým vyznačuje, jsou založené na příhodném mixu kompetencí a lidských vlastností. Ty se vzájemně doplňují a vyvažují. Dynamika se tu potkává s klidem, vizionářské myšlení s projektovým řízením, nadhled se smyslem pro detail. A všechno to drží pohromadě snaha o udržitelnost (v každém směru) a věčný smysl pro humor!
Davidovým úkolem je spolupracovat s pestrým týmem nadšenců a odborníků z partnerských organizací, vytvářet workshopy pro žáky a sestavovat celé programy tak, aby na sebe jednotlivé aktivity dobře navazovaly a dávaly smysl. Koordinuje činnost lektorů a zároveň úzce spolupracuje s pedagogy: „Šetrnost je moje přirozenost a cirkulární principy jsou mi v životě blízké, zároveň se mám stále co učit. K lidem přistupuju s velkou empatií a k výzvám s kritickým odstupem. Snažím se předjímat včas chyby, ale zase se touhle vlastností nenechat při tvůrčí činnosti paralyzovat. Pak by člověk radši nic nedělal, aby nic nezkazil.“
Její doménou je obsahová náplň projektu, vymýšlení a pilotování nových programů a komunikace se školami při jejich zapojování do projektu a následně v rámci evaluace. Původní profesí novinářka má ve zvyku věci analyzovat, hledat souvislosti a syntetizovat. Baví ji propojovat témata, organizace a lidi a vytvářet tak nečekané synergie. Vizionářka se sklonem k perfekcionismu má víc nápadů, než může sama realizovat, takže je nejšťastnější zapojená v týmu tvůrčích lidí, kteří to mají podobně: „Fascinuje mě šíře témat, která jsou s udržitelností spojená, a těší mě, když se nám daří učitelům nabízet novou netradiční inspiraci do výuky s environmentálním přesahem.“
Zuzana působí v Pražském inovačním institutu jako zástupkyně ředitele a RIS3 developerka v projektu PSA+ s odpovědností za projekty v oblasti udržitelnosti a cirkulární ekonomiky. Vedla přípravu Strategie Cirkulární Praha 2030 a v rámci projektu PSA+ se podílela na vzniku projektu Cirkulárních škol. S týmem spolupracuje na hledání příležitostí pro udržitelnost projektu a další rozvoj platformy zapojených organizací. Zuzana má zkušenosti ze státní i akademické sféry či neziskových organizací a dlouhodobě se věnuje udržitelnému rozvoji měst. K tomu říká: „Baví mě propojovat lidi napříč tématy a pomáhat na svět projektům s ekologickým a sociálním dopadem. Cirkulární školy takové jsou.“
Adam vede celý realizační tým a zajišťuje projektový management, což znamená, že se stará o to, „aby se věci děly“ a aby všechno cirkulovalo (a frčelo) tak jak má. Kromě přímé realizace se zabývá také rozvojem projektu, hledáním nových příležitostí a naplňováním vizí. V jeho rukách jsou složité logistické úkoly, mezi něž patří například dodávky hmotné podpory školám. Při přípravě projektových žádostí mívá na stole obvykle několik monitorů a tvrdí, že si připadá, jako by měl za úkol řízení letového provozu. Od jara do pozdního podzimu jezdí do práce na kole, takže má na svém kontě tisíce kilometrů. Kromě udržitelné dopravy se jeho pracovní i osobní nadšení vždycky točilo kolem půdy: „Všechno, co v projektu Cirkulární školy děláme, směřuje k tomu, aby se skutečná udržitelnost stala přirozenou součástí výuky.“
Před projektem a dětmi pracovala Ivana jako marketingová manažerka v korporátní sféře, nyní působí jako Event a CSR specialistka ve Swap Prague. V rámci projektu Cirkulární školy se věnuje rozvoji Reuse aktivit na školách a dohlíží na hladkou realizaci tak, aby od nás děti v rámci projektu získaly maximum zkušeností a inspirace ke změnám směrem k udržitelnosti: „Ve všem, co děláme, je pro mě důležitý dopad! Mám radost vždy, když aktivity, které realizujeme, ve škole zakoření a dále fungují i bez nás. Tato kontinuita a propojení s ostatními aktivitami projektu a jejich komplexita mě baví.“