Skip to main content

Naši parťáci

Naším „rodinným stříbrem“ je spolupráce s týmem, který pro cirkularitu dýchá. Nadšenci, kteří dávají do služeb projektu svoje praktické i profesionální zkušenosti, pocházejí z menších, o to ale účinnějších neziskovek, děkujeme @Kokoza, @ReKáva, @SWAP Prague a
@Zachraň jídlo! Toto inspirativní spojení vytváří jedinečný obsah zaměřený na cirkulární témata: #kompostování, #komunitní kompostování #komunitní zahradničení #bioodpad #plýtvání jídlem #SWAP #upcyklace #reuse #sdílení.

Naši parťáci

Naším „rodinným stříbrem“ je spolupráce s týmem, který pro cirkularitu dýchá. Nadšenci, kteří dávají do služeb projektu svoje praktické i profesionální zkušenosti, pocházejí z menších, o to ale účinnějších neziskovek, děkujeme @Kokoza, @ReKáva, @SWAP Prague,
@Zachraň jídlo! Toto inspirativní spojení vytváří jedinečný obsah zaměřený na cirkulární témata: #kompostování, #komunitní kompostování #komunitní zahradničení #bioodpad #plýtvání jídlem #SWAP #upcyklace #reuse #sdílení.

Kokoza

Myslíme si, že název Kokoza je lehce geniální: Nejen, že jde o zkratku, která znamená komunitní kompostování a zahradničení, ale foneticky zároveň evokuje veselé rohaté zvíře, které spásá v parku záhony. A energie tohoto obrazu nám ke Kokoze skvěle sedí. Energičnost, zacílenost, smysl pro humor a zájem o zeleň ve všech podobách má totiž tahle neziskovka s kozou společné. Její misí je dostat maximum bioodpadu z černých popelnic a nejen to: Nejdůležitější je dosáhnout toho, aby se organický materiál zkompostoval a z potenciálního odpadu se reinkarnoval ve skvělé hnojivo. Jak to udělat ve městě, v bytě bez zahrádky? To je kouzlo know how, které Kokoza ochotně šíří mezi jednotlivci, školami a dalšími institucemi s cílem způsobit, aby bylo město soběstačnější, zelenější a přátelštější: V projektu Cirkulární školy inspirují lektoři z Kokozy školy ke snížení množství směsného komunálního odpadu, učí je praktikovat všechny druhy kompostování, radí jim, k čemu využít potenciál školní zahrady nebo jak prozkoumat svět půdních rozkladačů.

ReKáva

Kávou to nekončí (a v ReKávě už vůbec ne!). Někdy to vypadá, že ještě zajímavější než káva samotná, je to, co po ní v hrnku zbyde – kávová sedlina. Fascinace tímto zvláštním, voňavým druhem odpadu přivedla český startup k nečekaným souvislostem a zajímavým řešením: Když se tito kávomilové dozvěděli, kolik „lógru“ na světě denně vznikne, napadlo je, že jeho vyvážení na skládku je trestuhodné. Když navíc zjistili, že kromě (některých) pokojovek miluje kávovou sedlinu i hlíva ústřičná, která po ní roste jako divá, začali zkoumat další možnosti jak co nejvíc sedliny odklonit a upcyklovat. Jenom v našem projektu už mají na svém kontě celé „lógr free“ sborovny a jejich houbária se šíří jako houby po dešti nejen ve školách, ale i v domácnostech žáků a učitelů a v kancelářích Pii. Pěstování hub je totiž napínavé a zábavné. Z hlediska dopadu je ale ještě důležitější řešení, které vynalezli právě v ReKávě: Jde o svozovou službu, která na elektrických cargo kolech dopravuje ve velkém sedlinu z kaváren a organizací do komunitních zahrad, kde slouží dalšímu účelu.

SWAP Prague

Křehké ženské trio poháněné dobrými úmysly: To je SWAP Prague. Inspirativní trojka originálních osobností, které se skvěle doplňují, přináší do místních komunit cirkulární průvan, díky němuž se skříně samy otvírají a věci se dávají do pohybu. V jejich podání to všechno působí jako báječná bezstarostná zahradní slavnost, i když ve skutečnosti jde o těžká témata jako je snižování textilního odpadu a podpora cirkulární ekonomiky v praxi. Jejich nakažlivá kreativita a schopnost improvizovat se šíří také v našich školách, kde podněcuje lásku k vyšívání, podnikatelského ducha, marketingové flow a radikální změny spotřebních návyků. Ze znuděných shopaholiků tak  rostou cirkulární hrdinové, kteří prostřednictvím výměnných akcí  podporují udržitelnou spotřebu.

Zachraň jídlo

Zachraň jídlo! Provokativní výzva, která vzbuzuje řadu otázek. Proč? Před čím? A jak? Ve chvíli, kdy si je začnete pokládat, jste na stopě nepochopitelného paradoxu: Zatímco v rozvinutých zemích se třetina jídla vyhodí, každý devátý člověk na planetě je ohrožený podvýživou. Je to s podivem, ale zdá se, že pro malou neziskovku s velkým dopadem není ani takhle závažný problém velkým soustem: V Zachraň jídlo si totiž umějí naporcovat medvěda a proti plýtvání potravinami bojují systematicky na všech frontách – od domácností až po instituce. Nejen, že učí jednotlivce, jak nakupovat, skladovat a zpracovávat jídlo (s respektem k surovinám i planetě), ale nezastaví se ani před legislativou, kterou pomáhají měnit skrze pádné (a podložené) argumenty. Jejich práce budí respekt a jsou tak ve školách našimi věrohodnými vyslanci. I tady se snaží na všech úrovních – organizují analýzy odpadu ve školních jídelnách, pořádají kulaté stoly, u kterých se (někdy vůbec poprvé) sejdou všichni aktéři stravování z obou stran výdejního okénka a úplně nejčastěji zachraňují ve školních kuchyňkách podle speciálních receptů potraviny, které v domácnostech nejvíc zbývají.

Naši lektoři

Veronika Mejkalová

Zachraň jídlo

Lektorka organizace Zachraň jídlo je velkým milovníkem dobrého jídla a vaření a zapáleným aktivistou v oblasti udržitelnosti a neplýtvání. Prací pro Zachraň jídlo se jí tak podařilo skloubit vášeň k jídlu se zápalem pro dobrou věc. V projektu Cirkulární školy vede workshopy a přednášky pro děti i dospělé, práce s různými věkovými skupinami ji naplňuje a baví: „Edukace žáků základních škol v rámci projektu Cirkulární školy mi dává smysl. Společně s týmem skvělých lidí, kteří jsou odborníky v různých odvětvích udržitelnosti, se již třetím rokem snažíme o osvětu na pražských a středočeských školách.“

Kristýna Holubová

SWAP Prague

Specialistka na komunikaci a marketing smysluplných projektů je v projektu Cirkulární školy školitelkou v oblasti Reuse. Na školách lektoruje teoretické i praktické reuse aktivity: „Vedeme nastávající generaci k tomu, aby pro ni byly udržitelné návyky nebo principy souznící s planetárními limity výchozí a zásadní v době, kdy se ve světě snaží zorientovat, zajímat se o něj a začíná ho tvořit. Moje osobní krédo je „Dobře, zábavně, hravě!““

Petr Jermář

Kokoza

Petr Jermář

„Pražák farmářem“ i přes svůj městský původ pěstuje hodně zeleniny a ovocných stromů a kompostování je jeho srdeční záležitostí. Jako externí lektor v Kokoze předává své zkušenosti dál. Své znalosti čerpá také z VŠCHT, kde studuje Udržitelnost a oběhové hospodářství. V rámci projektu Cirkulární školy působí hlavně jako lektor kompostovacích a pěstovacích programů. Nejčastěji ho potkáte přímo ve školách, kde s dětmi zkoumá žížaly, nebo na zahradě, kde společně přehazují kompost. Má rád praktická řešení na míru a těší ho, když se mu spolu s učiteli daří začleňovat programy do výuky tak, aby dávaly žákům smysl i v širším kontextu: „Mezi své osobní rekordy řadím čtyřkilometrový pěší přesun přes Prokopské údolí mezi ZŠ Janského a ZŠ Barrandov. Trasu se mi podařilo zdolat i s plnou šk(p)olní (2 batohy plné pomůcek na programy) za krásných 33 minut. Asi si tedy dokážete představit, že jsem musel jít do toho kopce opravdu rychle. Co je ale hlavní? Dorazil jsem včas a na Barrandově teď díky tomu chovají další žížalí mazlíčky…“

Barbora Panić Kebová

Zachraň jídlo

Expertka na udržitelnost v gastronomii se v projektu Cirkulární školy jako vyslankyně organizace Zachraň jídlo věnuje oblasti Uzavřený cyklus jídla se zaměřením na školní stravování. Pomáhá školním jídelnám neplýtvat a fungovat cirkulárně. Vedle aktuálního full time rodičovského úvazku pracuje na svém vlastním projektu Fair Dining, který má odpovědět na otázky, co je to udržitelná a férová gastronomie a jak ji přinášet do (české) praxe: „Baví mě téma jídla. Máloco zasahuje do všech sfér lidského bytí tak významně jako právě jídlo a to, jak je produkováno, zpracováváno a konzumováno. To mě motivuje zkoumat, jak potraviny utvářejí naše životy a zejména pak, jak mohou přispět k udržitelnější budoucnosti.“

Michal Plundra

Kokoza

Zahradník, krajinář a ekolog na volné noze spolupracuje s řadou organizací na osvětě a tvorbě prostředí zdravého jak pro lidi, tak pro ostatní život. V projektu Cirkulární školy má na starosti programy, které souvisejí se zahradou a občas mají přesah i do dalších cirkulárních témat. V práci využívá zkušenosti, které získal při zakládání komunitních zahradKokozou a v rámci projektů na obrodu školních pozemků a osnov, na nichž spolupracoval s organizacemi Tereza nebo Koniklec. Dobře ví, že příroda je skvělá učitelka a že školní zahrada může být učebnicí biologie, ale i řady dalších předmětů. Rád toto prostředí a jeho možnosti ukazuje nejen dětem ale i jejich kantorům a nabízí jim nápady, jak zde fungovat, nevyrůst ze sebe navzájem, ale růst společně: „Zahradničinu a lásku k přírodě máme v rodině dědičnou. Lidi, kteří to mají jinak, se snažím alespoň elementárně zaujmout. Někde jsem starší žáky motivoval k pěstování něčeho „fakt vostrýho“ a výzvou se tak staly čili papričky, jinde jsem  partu puberťáků navnadil k zahradničení odrůdou rajčat Dívčí prs. Moje krédo zní: „Chcete být šťastní jeden den, opijte se. Chcete být šťastní jeden rok, ožeňte se. Chcete být šťastní celý život, staňte se zahradníkem. (Lao-C´, čínský filozof).““

Lucie Poubová

SWAP Prague

Jedna ze SWAP královen, roztleskávačka komunit a původně obchodní manažerka s plnou skříní působí v projektu Cirkulární školy jako lektorka a mentorka pro oblast Reuse. Nejčastěji se žáky vyšívá, upcykluje, debatuje o spotřebě, o cenách či vysvětluje jak na SWAP.  V mateřské organizaci SWAP Prague se věnuje provoznímu a finančnímu řízení spolku a také vzdělávání: „Věřím, že nikdy není pozdě, že změna je možná a že spousty malých kroků mohou vytvořit velké změny. Moje super power, bez které bych se v projektu Cirkulární školy neobešla, je umění bleskově rozmotat zašmodrchané bavlnky do vyšívacích kruhů.“

Ivana Špačková

SWAP Prague

Odborná garantka oblasti Reuse v projektu Cirkulární školy a zároveň Event a CSR specialistka ve Swap Prague. Před projektem a dětmi marketingová manažerka v korporátní sféře. V rámci projektu se věnuje rozvoji Reuse aktivit na školách a dohlíží na hladkou realizaci tak, aby od nás děti v rámci projektu získaly maximum zkušeností a inspirace ke změnám směrem k udržitelnosti: „Ve všem, co děláme, je pro mě důležitý dopad! Mám radost vždy, když aktivity, které realizujeme, ve škole zakoření a dále fungují i bez nás. Tato kontinuita a propojení s ostatními aktivitami projektu a jejich komplexita mě baví.“

Jana Šrámková

Rekáva

Inovátorka, která stojí za oceňovaným startupem ReKáva.  Do projektu Cirkulární školy přinesla hned několik nosných témat: Nejnápadnějším z nich je experimentování s pěstováním hlívy ústřičné na kávové sedlině, kterému se teď nadšeně věnují nejen školy, ale i tým projektu a backoffice v PII. Na některých školách jede kampaň za lógr free sborovnu, jinde zkoušejí najít nejlepší recepty na zpracování vlastnoručně vypěstovaných hub. Málokdo ví, že sama Jana má doma poličku, na níž kontinuálně pěstuje houby v osmi houbáriích. Tuhle neobvyklou nádobu ve spolupráci s Janou vyvinula a vyrábí česká Plastia z recyklovaného materiálu s příměsí kávové sedliny. A aby toho nebylo málo, má za sebou pilotní projekt, který řeší logistiku svážení kávové sedliny ve velkém: Na speciálních cargo kolech vybavených košíky putuje veškerý lógr z městských institucí do komunitních zahrad, kde se kompostuje nebo se používá k pěstování hlívy.

Martina Záleská

Kokoza

Kompostovací konzultantkaKokozy se ve své mateřské organizaci stará o kompostovací projekty a aktivity. Pomáhá lidem začít kompostovat nebo řešit nejrůznější překážky na cestě třídění bioodpadu a kompostování. V projektu Cirkulární školy spolupracuje na tvorbě metodik a sylabů k programům pro žáky v oblasti kompostování. Sem tam sama některé workshopy (například zakládání vermikompostéru) se žáky ve školách vede: „Baví mě školit dospělé v rámci workshopů pro firmy, ale užiju si i workshop s dětmi. Třeba exkurzi k elektrickému kompostéru Rocket, který se v Holešovické tržnici stará o slupky z farmářských trhů. Kromě toho, že mě moje práce baví, dává mi smysl. A to je pro mě zdroj radosti a síly dál pracovat, aby ani slupka nepřišla na zmar!“

Naši lektoři